Thursday, June 14, 2012

JANGAN BEBANI DIRI DENGAN MASA LALU, HADAPILAH HARI INI APA ADANYA..



.


      " Jangan takut kerana kegelapan berganti. Fajar pagi akan menyinsing dengan cahayanya yang lembut"

Untuk apa menampar pipi dan mengoyak baju kerana kehilangan apa yang dicintai? Untuk apa mengingat-ingat peristiwa lalu yang hanya menambah kesedihan dan kedukaan?

Sesungguhnya kita tidak mungkin mengubah apa yang berlaku pada masa lalu. kita tidak boleh mengubah apa yang tkita tidak sukai menjadi sesuatu yang kita senangi. Kalau kita boleh kembali ke masa lalu, mungkin kita akan berebut-rebut pergi ke sana. Dan di sana kita akan hapus perbuatan yang pernah kita sesali dan akan kita lipat gandakan kebaikan yang sedikit kita lakukan. Tetapi semua itu adalah sesuatu yang mustahil!

Oleh itu, jauh lebih baik menumpukan kemampuan kita untuk memulai sesuatu yang bermanfaat hari ini. Bukankah hari ini merupakan penerus hari kelmarin? Keadaan inilah yang diingatkan oleh al-Quran sesudah berlaku perang Uhud. Ayat ini ditujukan kepada orang-orang yang menangisi keluarganya yang mati dan menyesal ikut dalam perang:

" Katakanlah, andai kata kamu tetap tinggal di rumah kamu, maka orang-orang yang telah dipastikan atasnya kematian pasti keluar ke tempat-tempat pembaringan (tempat terbunuhnya) mereka"


                                                                                                                         ( Surah Ali- Imran: 154)


                                                           PEDOMAN HIDUP


Ingatlah bahawa mencari bahagia itu tidak ubah seperti menanam bunga mawar. Sebaik ditanam tidak terus berputik, biarlah ia tumbuh dan membesar lebih dahulu.


No comments: